Ta en vattenåtervinnande dusch på hotell

October 31, 2014

Att ta in på hotell och slösa med varmvattnet har länge varit oförenligt med gott miljösamvete – men nu går det att förena. ORBITAL SYSTEMS vattenåtervinnande duschkoncept finns nu på Hotel Mäster Johan i Malmö - första hotellet i världen.

Med ökat fokus för den miljömässiga påverkan - det miljömässiga fotavtrycket- arbetar hotellnäringen generellt med att minimera vattenförbrukning och energiåtgång vid användningen av varmvatten åt sina gäster – ett problem som snart kan vara historia.

-  Som hotellgäst duschar man ofta betydligt längre än vad man brukar göra hemma. Ofta tycker man det är skönt att få slösa med vattnet och energin när man inte är hemma och det har länge varit en stor utmaning inom hotellbranschen. Därför innebär möjligheten att minimera resursåtgången i duschandet en stor vinst för hotellnäringen, säger Mehrdad Mahdjoubi, VD och grundare av ORBITAL SYSTEMS.

Duschen som baseras på teknik som används i rymdduschar renar, tempererar och pumpar vattnet och sparar därmed upp till 90% av vattnet och 80% av energin samtidigt som komforten ökas genom ett betydligt högre vattenflöde samt ett renare vatten än kommunalt kranvatten.

-  Som ett litet, privatägt hotell med entreprenöriell bakgrund är det både inspirerande och ett viktigt ställningstagande i hållbarhetsfrågor att vara med på resan att etablera framtidens duschar inom hotellnäringen.

Hotell- och servicenäringen har, både lokalt och globalt, ett ansvar att satsa på innovationer av hög kvalité, som bidrar till en hållbar framtid - där passar ORBITAL SYSTEMS in som handen i handsken, säger Ulrika Andersson, hotelldirektör på Hotel Mäster Johan.

-  Genom att installera denna teknik på ett av våra rum på Hotel Mäster Johan vill vi visa att tekniken finns tillgänglig, ge ett mervärde för våra kunder att vara första hotellet i världen med att prova denna produkt. Vi bjuder på en högkvalitativ upplevelse och dessutom sparar vi tillsammans både vatten och miljö, fortsätter Ulrika.

Fakta:

ORBITAL SYSTEMS grundare och VD Mehrdad Mahdjoubi vann 2014 års största innovationspris SKAPA, för sin uppfinning, den vattenåtervinnande duschen.

Hotel Mäster Johan, Malmös främsta affärshotell sedan öppnandet 1990, ägs av VD Nina  Ulvinen och erbjuder 68 klassiskt inredda rum , 3 möteslokaler och en unik pelargård där man bland annat kan njuta av hotellets välrenommerad frukostbuffé. Hotellet är Svanenmärkt och listat som ett av Sveriges bästa hotell enligt Trip Advisor.

Hemsida: www.orbital-systems.com / www.masterjohan.se

Kontakt: Jakob Nielsen, Affärsutvecklingschef, ORBITAL SYSTEMS AB 040-619 55 55

Ulrika Andersson, Hotelldirektör Mäster Johan 040-664 64 06

twitterfacebooklinkedin linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram